Iscenesættelse med alle sanser


PR, kommunikation og branding handler ikke kun om ord og billeder. Som mennesker har vi fem sanser - og en sjette sans i form af vores mavefornemmels og intuition. Effektiv branding kan med fordel spille på alle vores sanser i et samlet, harmonisk udtryk.


En smuk trækasse med ferskener i solskinnet kan fryde øjet og vække associationer. Hvis du forestiller dig, at du står foran kassen, kan du dufte de søde ferskener, du kan mærke den ru overflade, og hvis du tager en bid, kan du smage deres sødme. De modne ferskener er bløde, og de mere umodne er sprøde, så du kan høre en knasende lyd, når du tager en bid. Samtidig fortæller din sjette sans dig, om du trygt kan spise dem, og om de er gode for dig - eller rådne på bagsiden.


Når vi arbejder med iscenesættelse og branding er alle sanser i spil, og derfor er det af central betydning, at der er harmoni mellem sanseindtrykkene, når dine nøgleinteressenter oplever dit brand:


  1. Synssansen: Ethvert brand har et visuelt udtryk i form af farver, grafik, indretning af lokaler, medarbejdernes påklædning, produkternes udseende m.v. Når du arbejder med branding, gælder det om at iscenesætte et udtryk, der gør brandet attraktivt for nøgleinteressenterne - uanset om vi taler kunder, medarbejdere m.fl.

  2. Høresansen: Et brand er ofte omgærdet af lyde. Det kan være ventetonen i telefonen eller lyden af direktørens stemme, når han eller hun dukker op på tv-skærmen eller til et internt medarbejdermøde. Produkter har også tit en lyd, og derfor kan lyddesign være en del af den samlede brandingstrategi. 

  3. Smagssansen: Vi kan smage, hvordan forskellige madvarer smager: Spiser vi en bitter citron, kan vi mærke syrligheden, mens den bløde nougat smelter lifligt på tungen og spreder en sødmefuld smag. Chilien kan være stærk, mens lakridsen og chipsene ofte har en salt smag. Smagen kan også være traditionel som hakkebøf med løg i brun sovs eller avanceret som er den tilberedt af en gourmetkok.

  4. Følesansen: Vi kan som mennesker føle, hvordan barken på et træ, sædet i en bil eller overfladen på en bordplade føles. Bordpladen føles forskelligt afhængigt af, om den er lavet af træ, metal eller plastic. Vi brugger vores følesans, når vi køber produkter, og derfor er det ikke uden grund, at følesansen er en del af den samlede brandoplevelse.

  5. Lugtesansen: Vi kan lugte, om noget dufter godt eller dårligt. Duften af en parfume kan skabe velbehag, mens lugten af makret i tomat kan være ubehagelig, når du sidder i frokoststuen. Mange ting har en duft, og dervil også være en duft i din virksomhed, som vil bidrage til den samlede oplevelse af dit brand.


Og så er der den sjette sans: Den sjette sans er mere ubevidst, og vi taler ikke nødvendigvis overtro her. Den sjette sans er vores mavefornemmelse eller vores intuition. Det er denne sans, der på tværs af al logik og fornuft påvirker vores følelser og valg. Den er et sammensurium af vores 5 sanser, og den styrer os mere, end vi aner. Den er en samlet følelse, som måske - måske ikke - er logisk eller rationel. Vi tænker ofte om os selv, at vi er rationelle og fornuftige. Det er alt for forenklet. I virkelighedens verden er vi styret af alt fra følelser og fornemmelse til vanetænkning, normer, lemmingeeffekten og tidligere gode og dårlige oplevelser..


Som mennesker har vi 5 sanser: Synssansen, høresansen, smagssansen, følesansen og lugtesansen. Samtidig vil mange sige, at vi har en sjette sans i form af vores intution og mavefornemmelse. Når du arbejder med PR, kommunikation og branding, kan du med fordel skabe harmoniske sanseindtryk - og vælge hvilke sanser, du vil spille på i forskellige sammenhænge.

'Chili Klaus' har brandet sig på smagen af chili. Han har skabt sig et navn og opbygget et personligt brand ved at invitere kendisser hjem til sig selv, så de kan vælge en chili at smage på. På denne video ser du tv-værten 'Bubber' smage verdens stærkeste chili. Den ser uskyldig ud, men det er den ikke. Efter at have brandet sig på chili, sælger Chili-Klaus i dag mange forskellige produkter med chili, såsom hot sauces, tørrede chilier, snacks, krydderier, sennep, ketchup, chokolade, bolsjer, brætspil og gaveæsker. Han har også sin egen øl, som hedder Ghost. Hans mange produkter har forskellige vindstyrker, som angiver, hvor stærke de er. Den højeste vindstyrke er 15, som er meget stærk, og hans slogan er: "Chili Klaus gør Danmark stærkere"..


Hvis du har et mål, du gerne vil styrke iscenesættelsen af dit brand, er du velkommen til at kontakte mig

 
 
 
 
unsplash